Matkustan pääasiassa maissa, joissa valuuttana on eurot. Maksaminen on helppoa kun ei tarvitse miettiä valuuttakursseja eikä valuutanvaihtomaksuja. Mutta heti kun valuuttana on jotain muuta, menee pääni sekaisin. Millä kortilla täällä kannattaa maksaa (Amex vs Visa vs Mastercard)? Oliko se nyt halvempaa maksaa debitillä vai creditillä? Joudunko vararikkoon jos nostan kortillani käteistä automaatista?
Sillä kaikki tämä maksaa jotain. En vain ikinä muista mitä.
Tämän murheen (ja pari muuta siinä samalla) olen ratkaisut ottamalla käyttöön Revolutin.
Mikä ihmeen Revolut?
Revolut on ikäänkuin pankki. Joissain maissa sillä on jo sama virallinen status kuin perinteisillä pankeilla. Ei kuitenkaan (vielä) Suomessa. Avaat Revolut-tilin, jonka jälkeen voit siirtää sinne rahaa. Voit luoda helposti useita eri tilejä. Ja mikä tärkeintä, useita eri kortteja.
Revolutissa on eritasoisia tilauksia. Itselleni on riittänyt ilmainen Standard-tilaus.

Maksullisissa tilauksissa on vaikka mitä etuja mukana. Jos niille on käyttöä, voi sellainen olla oikein passeli. Ilmaisen tilauksen keskeiset rajat ovat seuraavat:
- Kuukaudessa voi nostaa pankkiautomaateilta kuluitta 200$ (tai 5 nostokertaa)
- Kuukaudessa voi vaihtaa valuuttaa (arkipäivisin) kuluitta 1000€ edestä
- Viikonloppuna valuutanvaihdosta veloitetaan 1% komissio (vähemmän silti kuin mitä Amex, Visa jne vie)
- Ilmainen fyysinen kortti (toimitusmaksu 7.95€)
- Virtuaalisia kortteja niin paljon kuin tarvitset
- Tilejä niin paljon kuin tarvitset
Revolutia käytetään puhelimen sovelluksella joka on erittäin hyvä. Henkilökohtaisen tilin avaaminen on suoraviivaista.
Revolutin käyttö matkalla
Kuvitellaan tilanne että olen poistumassa tutulta euro-alueelta Tanskaan. Miten hoidan matkalla raha-asiani? Avaan Revolut-sovelluksen.

Siirryn tileihin. Minulla ei ole vielä tiliä Tanskan kruunuille, joten avaan uuden valuuttatilin jossa rahat ovat Tanskan kruunuina.

Muutaman klikkauksen jälkeen minulla on DKK tili.

Jotta voin maksaa mitään kruunuissa, tulee DKK-tililleni siirtää rahaa. EUR-tililläni on 34€ joten siirrän sieltä pari kymppiä DKK- tilille. Voit siirtää vapaasti rahaa kaikkien valuuttatilien välillä. Näet aina käytettävän vaihtokurssin sekä mahdollisesti lisättävän palvelumaksun. Tämä siirto tehtiin viikonloppuna, joten siitä veloitettiin 1% maksu.

Nyt DKK-tililläni on rahaa. Tarvitsen vielä kortin, jolla voin tiliä käyttää.

Siirryn kortteihin ja lisään uuden kortin. Voin valita tilaanko fyysisen kortin (juu en) vaiko virtuaalisen. Eli sellaisen jonka voin lisätä samantien puhelimeeni ja alkaa käyttämään. Valitsen sen.
Huomaa että voit luoda myös kertakäyttöisiä kortteja. Jos olet esimerkiksi tilaamassa netistä jostain hieman epämääräisesn tuntuisesta kaupasta jotain ja olet valmis ottamaan riskin ettei tavaraa tulekaan. Maksamalla netissä kertakäyttöisellä kortilla voit olla varma siitä, ettei korttiasi voi ostoksen jälkeen väärinkäyttää. Sillä sitä ei ole enää olemassa.

Voit valita virtuaalikortin useista eri kuoseista sekä sen onko se tyypiltään VISA vai Mastercard. Lopuksi annat sille nimen ja lisäät sen halutessasi puhelimeen.
Kortin asetuksista määrittelen sen käyttävän tanskan kruunuja kruunutililtäni.

Nyt kaikki on valmista matkaa varten.
- Minulla on DKK tili, johon voin siirtää tarvittavan määrän rahaa. Yhdellä kertaa tai sitä mukaa kun tarvitsen.
- Minulla on puhelimessa maksukortti, joka toimii kuin paikallinen kortti. Maksut menevät suoraan kruunu-tililtäni ilman mitään komissioita
- Matkan päätteeksi tuhoan DKK-tiliin kytketyn maksukorttini. Mikäli puhelimeen liittettyjä virtuaalikortteja voi kopioida (en tiedä voiko), niin kopiolla ei tee mitään sillä kortti on poistettu jo käytöstä.
Kätevää ja turvallista.
Entä miten sinne Revolutiin saa siirrettyä rahaa? Helpoiten Apple (Google) Paylla.

Oikeasti aivan jäätävän näppärää. Mikäli pelkäät että Revolut häviää olemasta, niin siirrät sinne vain sen mitä kulloinkin tarvitset.
Muuta
Kävin yllä lyhyesti läpi miten ja miksi itse käytän Revolutia. Mutta se on paljon muutakin.
- Revolut käyttäjät voivat siirtää helposti ja maksutta toisilleen rahaa (vähän kuin globaalisti toimiva MobilePay).
- Voit perustaa jaettuja tilejä..
- Voit luoda alaikäisille lapsillesi tilit.
- Voit sijoittaa rahojasi osakkeisiin ja ETF:iin.
- Voit käydä kauppaa kryptoilla.
- Voit tehdä itsellesi budjetteja ja luoda virtuaalisia alatilejä helpottaaksesi kulujen seurantaa.
- jne
Ikävin puoli Revolutissa on se että hetken käytön jälkeen perinteiset pankit tuntuvat aika kankeilta.